Kā pasūtīt lētu mājas lapu? Kur atrast nedārgu web dizaineri.

Как,где и у кого в Риге заказать недорогой веб сайт? И не только в Риге. Russian
Web mājas lapa maksā 60 – 80 eiro? Vai tas ir iespējams?   
     Šoreiz raksts mazā biznesa sācējiem, jaunajiem speciālistiem, pensionāriem – jaunības atmiņu publicētājiem. Tiem, kam nepieciešama sava mājas lapa. Vienkārša, pilnīgi funkcionāla, simpātiska un, galvenais - nedārga. Ar kuru varēs strādāt, kuru varēs kopt, lolot un pilnveidot. 

           

            

Jā, web lapa var maksāt 70 eiro. Un tā var būt gatava 2 dienu laikā.



   Pat ja to pasūtīt Info dizaina studijā „Orius”. Lai gan pārāk aktīva komentāru publicēšana nenotiek, studijas blogs ir kļuvis par sava veida „kontaktvietu” gan studentiem, gan web dizaina individuāļiem, gan meistariem. Šo to jau „piespēlējam” viens otram (protams, darbā pārbaudītam). Citreiz pašiem ir dīkstāve. Visādi gadās. Pat solīdi lielveikali rīko trako cenu dienas. Un Parīzes boutique var nopirkt elegantu tērpu par pieņemamu naudu. Bet nu jokus pie malas.

Tātad web lapu un to elementu „lētais gals”. Īstenībā nekas traks un neiespējams te nav.


*** Bet pastāv daži nosacījumi:
Apskatīsimies vienkāršotu shēmu - kā pasūtīt nedārgu māja lapu. Protams, pilnīgi funkcionālu, ar savu individualitāti. Tādu, ko nav kauns parādīt. Pasūtām darbu „Oriusā” (var gadīties, ka ir brīvs logs) vai caur „Oriusu” - frīlanceram (tas tomēr ir drošāk, nekā griezties pie nezināma, skaļi bļaujoša par savam prasmēm cilvēka).

Kuri nezin – (pie mums griežas arī pavisam sirmi kungi) skaidrojam: „freelancer”- ārštata darbinieks angļ.val., vai darbinieks, strādājošs attālināti. Web-dizainā – „brīvmākslinieks”. Lai būtu skaidrāk - visizplatītākais variants Latvijā – tulkojumu veikšana. Sazvanāmies/sarakstāmies – vienojamies par cenu/laiku – ar e-pastu aizsūtām materiālu. Pēc kāda laika saņemam paraugtulkojumu – dažas lapas. Ja apmierina, samaksājam caur internetu un sagaidām visu. Līdzīgi pasaulē notiek ar web lapām. Latvijā viss uz vietas, labāk tomēr vismaz vienreiz tikties klātienē, lai skaidrāk noformulētu savas vēlmes. Tālāk var sadarboties arī attālināti.


Pasūtīsim, piem., Wordpress - populārākās pasaulē CMS (satura vadības sistēmas) izmantošanu. Tā ir bezmaksas un, mūsuprāt, universālākā, jo dod arī pasūtītājam - cilvēkam pat ar vidusmēra interneta programmu zināšanām iespēju pašam (jau gatava saita darbības laikā) pievienot un rediģēt tekstuālo un vizuālo saturu, tālāk veidot jaunas lapas un blogus.


Tātad pasūtām lētu web lapu Wordpresā (apm. tas pats arī Joomla, Drupal vai citā CMS). 



Tās būtu 3-6 vispārpieņemtās sadaļas – „Par mums”, „Pakalpojumi”, „Kontakti” u.c. nepieciešamais. Saucam, kā gribam.



Tiek izmantots WordPres šablons (Tēma). Tas nenozīmē, ka websaits būs tīrais klons. Katra tēma paredz noteiktas opcijas - slaidšovu, maināmas fona bildes, video fonu, kontaktformu, 1-2-3-4-teksta kolonas, GoogleMaps…… - kā nu kura, un cik lielā mērā, vārdu sakot visu to, kas veidos mūsu web-saita individuālo dizainu. 



Šablons- tēma var būt bezmaksas (publicēta WordPress mājas lapā), bet var maksāt arī 15- 45 USD (kā trešās puses izstrādājums). Dabiski, dažādu opciju te būs vairāk. Kā tas var izskatīties? Normāli. Te gan tika papildus piestrādāts pie vizuālā satura, bet pamatā – tas pats Wordpress un bezmaksas tēma – var paskatīties http://banner-market.tk



Un tagad pats galvenais – kas tad nosacīs mūsu mājas lapas zemo cenu. 

Pasūtītājs šinī gadījumā skaidri apzinās un konkrēti norāda - cik un kādas sadaļas būs, kā sauksies. 



Pasūtītājs norāda Web saitus/ atsviškas lapas, kuriem līdzīgu vēlētos savu. (URL adreses – htttp:// mana-konkurenta_saits.com; htttp:// mana-kaimina-lapa.lv/panakumi-balvas)



Katrai sadaļai ir sagatavots un iesniegts pilnīgs un izsmeļošs tekstuālais materiāls.



Katram šādam materiālam ir piemeklēts/ izgatavots/ nofotografēts vai nofilmēts vizuālais materiāls. Ja tas tiks ņemts no interneta – konkrētas URL adreses.



Sagatavoti galvenes un pamatfons/pamatfoni/ noradītas to URL (ja tie paredzēti). Ja ne – krāsu gamma (piem. pamatfons #CCFFFF, lappuses fons #FFFFFF, burti virsrakstiem Times New Roman #FF0000 , burti tekstam #000000 …….) 


Faktiski aprakstītā shēma ir apraksts tam, kas tīrā veidā domāts web dizaina cenu apskata lapā - tabulas 1.rindā ar nosaukumu „Wordpress, Joomla, Drupal saita instalācija” „Studentu- frīlanceru izcenojumi”. Visu par web-dizaina cenām var lasīt ..."Cik maksā mājas lapa? Web dizaina cenu apskats. Web dizaina firmu un brīvmākslinieku darba izcenojumi Latvijā un pasaulē."


Vēl gan šis tas tomēr papildus ir jādara, jo reālā situācijā augšminētie nosacījumi ir pagrūti izpildāmi. Vismaz jāsatiekas, jāsarakstās un bieži - ne vienu vien reizi. Iesācējam-pasūtītājam (bet tieši tāds grib ko lētāku) nemaz tik gludi ar korekta materiāla sagatavošanu neiet utt.



Bet faktiski šādu darbu var tik tiešām padarīt students/freelancers, un „Orius”cena nevar būt stipri augstāka par viņu godīgi pieprasīto: 50 - 70 - 100 eiro. 



Cita lieta, ka no daža pasūtītāja „vēlmēm” un ”iegribām” pieredzējušākam web-meistaram dažreiz mati ceļas stāvus. Un rodas nelaba sajūta, vai tik nebūs kauns šo darbu atzīt par savu.


Par laimi, biežāk uzvar veselais saprāts. 



Kur šāda vienkāršota mazbudžeta websaita pasūtīšanas shēma varētu būt pielietojama?


Tas būtu:


Tikko uzsāktais mazais bizness, individuālais darbs, jauna arhitekta/tulka/jurista….. prakses uzsākšana. 


Tāpēc jau šāda saita vienu variantu sauc par web lapu – vizītkarti. 


    Starp citu, arī info dizaina studijas „Orius” blogs pašos pirmsākumos bija domāts kā visiem pieejama, daudz maz izsmeļoša darbības skaidrojuma afiša. Nu nekādi nevarēja un nevar divos vārdos paskaidrot – kas tad īsti interneta vidē tas Informācijas dizains ir.



Kas būtu jāatceras?


Šādos „lēto galu” variantos parasti vinnējam naudā un zaudējam graudā - tas prasa mūsu laiku, un diezgan daudz.

 Kā jau lasītājs būs nopratis no mūsu izskatītā piemēra - kārtīgi savākt un iesniegt nepieciešamo materiālu nemaz nav tik vienkārši un ātri. 

Cita lieta, ka šāds kopdarbs ar web-meistaru saita tapšanas stadijā (piem. iesācējam juristam, nekustamo īpašumu tirgotājam…) ļauj vēlāk pašam, jau ar zināmu pieredzi, veidot, rediģēt un publicēt savā mājas lapā jaunus materiālus. 



   Tas būtu tīri tehniski. Praktiski - lēts saits var nozīmēt arī dažas aiz kadra paliekošas web dizaina un informācijas dizaina nianses un svarīgus aspektus. Protams, ne vienmēr tie ir vajadzīgi. Kādi tie būtu? Pat izlasot visus bloga rakstus, šis tas paliks neizskaidrots. 

Bet pakāpeniski mēs to mēģināsim darīt.



                                                       Aivars R. (Ivor)
Un lai "profiem" arī ir ko palasīt, Jūsu uzmanībai - 

Ātrāk - var būt - bet lētāk nu gan  tur nebūs....